Danmark kan se frem til produktion af grønt brændstof til fly i 2024

Projektet forventes at lægge grundstenen til etablering af et anlæg, der i 2024 kan producere grønt flybrændstof og forsyne den første indenrigsrute i Danmark. Projektet med navnet MeSAF er en del af ambitionen fra partnerne om at bidrage til en grøn omstilling i luftfartssektoren og forberede initiativerne under ReFuel EU.

Teknologien bag MeSAF præsenterer en forenkling af processen ved omdannelse af metanol til flybrændstof, der i modsætning til eksisterende teknologier kun kræver et enkelt trin. Det er den amerikanske virksomhed Vertimass, som har udviklet katalysatoren i den nye teknologi. Sammen med danske European Energy, der er storproducent af vedvarende energi fra sol og vind, og som står bag den første produktion af e-metanol i Danmark, skal produktionen af kerosin med den nye teknologi i første omgang testes i USA. Herefter skal et demonstrationsanlæg etableres i Aalborg i 2024. Erfaringerne fra det anlæg skal udgøre basis for efterfølgende at etablere et fuld skala-anlæg med produktion af 10.000 ton om året.

Læs hele pressemeddelelsen.